Implementation and evaluation of "just follow me": an immersive, VR-based, motion-training system
ダンス関係ないかも
ゴースト VR
Training is usually regarded as one of the most natural application areas of virtual reality (VR). To date, most VR-based training systems have been situation based, but this paper examines the utility of VR for a different class of training: learning to execute exact motions, which are often required in sports and the arts. In this paper, we propose an interaction method, called just Follow Me (JFM), that uses an intuitive "ghost" metaphor and a first-person viewpoint for effective motion training. Using the ghost metaphor (GM), JFM visualizes the motion of the trainer in real time as a ghost (initially superimposed on the trainee) that emerges from one's own body. The trainee who observes the motion from the first-person viewpoint "follows" the ghostly master as closely as possible to learn the motion. Our basic hypothesis is that such a VR system can help a student learn motion effectively and quickly, comparably to the indirect real-world teaching methods. Our evaluation results show that JFM produces training and transfer effects as good as--and, in certain situations, better than in the real world. We believe that this is due to the more direct and correct transfer of proprioceptive information from the trainer to the trainee.
トレーニングは通常、仮想現実(VR)の最も自然な応用分野の一つと考えられています。これまでほとんどのVRベースのトレーニングシステムは状況に基づいたものであったが,本論文では,スポーツや芸術の分野でしばしば必要とされる正確な動作の学習という,別のクラスのトレーニングに対するVRの有用性を検討する.本論文では、直感的な「ゴースト」のメタファーと一人称視点を用いたインタラクション手法「Just Follow Me (JFM)」を提案し、効果的なモーショントレーニングを実現します。JFMでは,ゴーストメタファー(GM)を用いて,訓練者の動きをリアルタイムで可視化し,自分の身体から出現したゴースト(最初は訓練者に重畳されている)として認識する.一人称視点で動きを観察した訓練者は、幽霊のような師匠の動きをできるだけ「追いかける」ようにして、その動きを習得していきます。このようなVRシステムは、間接的な実世界での指導法に比べて、効果的かつ迅速に運動を習得することができるのではないかというのが基本的な仮説です。評価の結果、JFMは実世界と同等、また状況によってはそれ以上のトレーニング効果、伝達効果が得られることがわかりました。これは、トレーナーから受講者へのより直接的で正確な予知情報の伝達によるものだと考えています。